Prezes Fundacji PROBARE Andrzej Martuszewicz uczestniczył w dniu 13
grudnia 2017 r. w obradach Sejmowej Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka,
która rozpatrywała sprawozdanie Podkomisji Nadzwyczajnej o rządowym
projekcie ustawy o wykonywaniu niektórych czynności organu centralnego
w sprawach rodzinnych z zakresu obrotu prawnego na podstawie prawa Unii
Europejskiej i umów międzynarodowych (druk nr 1827).
Jest to ustawa niezwykle ważna, ponieważ określa zasady i tryb
postępowania polskiego organu centralnego, polskich sądów oraz innych
polskich organów w sprawach objętych aktami prawa międzynarodowego
i wspólnotowego czyli:
- Europejskiej konwencji o uznawaniu i wykonywaniu orzeczeń dotyczących
pieczy nad dzieckiem oraz o przywracaniu pieczy nad dzieckiem.
- Konwencji dotyczącą cywilnych aspektów uprowadzenia dziecka za
granicę.
- Konwencji o jurysdykcji, prawie właściwym, uznawaniu,
wykonywaniu i współpracy w zakresie odpowiedzialności
rodzicielskiej oraz środków ochrony dzieci.
- Rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/2003 z dnia 27 listopada 2003 r.
dotyczącym jurysdykcji oraz uznawania i wykonywania orzeczeń w
sprawach małżeńskich oraz w sprawach dotyczących
odpowiedzialności rodzicielskiej
Z uwagi na dotychczasowy brak uregulowań, w praktyce pojawiały się
trudności w stosowaniu tych aktów zarówno przez polski organ
centralny, jak i przez polskie sądy, a tym samym przez kuratorów
rodzinnych, którzy wykonują czynności podczas kontaktów czy podczas
odebrania dziecka, również w przypadku porwań rodzicielskich. Posługiwanie
się jedynie wykładnią obowiązującego prawa mogło rodzić wątpliwości
co do zasadności określonych działań. Pan Andrzej Martuszewicz wcześniej
uczestniczył również w posiedzeniu podkomisji nadzwyczajnej do
rozpatrzenia w/w projektu, której sprawozdanie było rozpatrywane,
reprezentując fundację PROBARE jako jej prezes oraz Krajową Radę
Kuratorów jako jej ekspert. Na posiedzeniu podkomisji w dniu 26.10.2017
roku, upoważniony przez Przewodniczącego KRK, zreferował złożone na
piśmie przez KRK uwagi do tej ustawy. Zwrócił m.in. uwagę na
konieczność ustalania z kuratorem sądowym terminu przeszukania
pomieszczeń na zlecenie sądu, przez funkcjonariuszy Policji, w celu
ustalenia miejsca pobytu osoby podlegającej przymusowemu odebraniu, aby
termin ten był tożsamy z terminem wykonania orzeczenia o przymusowym
odebraniu dziecka, przy jednoczesnej obecności uprawnionego bądź
osoby lub przedstawiciela instytucji przez niego upoważnionej. Tylko w
takim przypadku możliwe jest podjęcie przez kuratora sądowego próby
wykonania orzeczenia o przymusowym odebraniu dziecka (dot. art. 598 11a
kpc).
Poniżej link do wypowiedzi Pana Andrzeja Martuszewicza:
https://drive.google.com/open?id=1EQN3qEZYPx-Q1Ic3AcTeQKNDHLqSAzv_
|